• Szukaj
  • Powiadomienia
  • Ulubione
  • Moje konto
  • Koszyk

Elektromobilność – ładowanie z nadwyżki PV systemu

Ładowanie z nadwyżki PV systemu
Wiedza o e-mobility
Zaktualizowane 03. października 2024
9 min. czas czytania
Marta Sawicka
Marta Sawicka

Obecnie właściciele nowych instalacji fotowoltaicznych korzystają z systemu net-billing, który zastąpił wcześniejszy mechanizm opustów. System ten zmienia sposób rozliczania nadwyżek energii, ale nie wpływa bezpośrednio na opłacalność ładowania EV z energii słonecznej. Wręcz przeciwnie, w 2024 roku technologia ładowania z nadwyżki PV jest jeszcze bardziej zaawansowana, dzięki coraz powszechniejszemu stosowaniu dynamicznych jednostek sterujących oraz rozwijającej się ofercie inteligentnych stacji ładowania dostępnych na rynku.

Wraz z samochodem elektrycznym pojawia się kolejny konsument, który może wykorzystać nadwyżkę energii. Jeśli w systemie fotowoltaicznym jest nadmiar energii, do ładowania akumulatora pojazdu wykorzystywana zostanie każda kWh, której nie zużyje dom lub magazyn energii. Energia ta jest tymczasowo przechowywana i nic nie stoi na przeszkodzie taniej i ekologicznej jazdy samochodem elektrycznym. Preferujemy dwa rodzaje ładowania z nadwyżki PV:

  • Ładowanie z nadwyżki ze stykiem bezpotencjałowym
  • Ładowanie z nadwyżki za pomocą jednostki sterującej

Styk bezpotencjałowy

Słońce świeci, pralka jest zasilana energią słoneczną, pozostały jeszcze 2 kW, a akumulator samochodu elektrycznego jest w połowie pełny? Następnie te 2 kW powinny zostać przesłane bezpośrednio do pojazdu poprzez stację ładowania wallbox. Jeśli potrzeba więcej niż „typowego” wallboxu, możliwy jest również wariant ze stykiem aktywującym (styk bezpotencjałowy).

W tym celu należy jednak ustawić w stacji ładowania zdefiniowany wcześniej minimalny prąd ładowania. Jeśli wallbox jest skonfigurowany do pracy 6 A lub 1-fazowej i można dodać 2 kW, jak w przykładzie, wówczas styk potencjałowy (falownik) wysyła sygnał do wallboxu. Rozpoczyna się proces ładowania, ponieważ przy ładowaniu 6 A i 1-fazowym wallbox może realizować proces ładowania z mocy 1,4 kW. Jeśli wallbox pracuje w trybie 3-fazowym, w związku z tym ładowanie zaczyna się od nadmiaru PV tylko od 4,2 kW (minimum 1,4 kW (1 x 6 A) lub 4,2 kW (3 x 6 A)).

Jeśli ta moc nie zostanie osiągnięta, energia elektryczna nie jest dodawana z sieci. Ładowanie zatrzymuje się i zaczyna ponownie później, gdy tylko system PV będzie miał ponownie wystarczającą ilość energii.

Uwaga: nie każdy wallbox może pracować z niską mocą i przesyłać prąd do samochodu elektrycznego. Ponadto, nie każdy wallbox umie automatycznie przełączać się pomiędzy ładowaniem 1- i 3-fazowym. Wiele z nich jest sztywno ustawionych na jeden lub drugi, co utrudnia ładowanie z nadwyżki energii.

Wallbox ze stykiem bezpotencjałowym zdecydowanie powinien mieć:

  • Styk bezpotencjałowy dla wallboxu i falownika
  • Różne opcjonalne tryby pracy
  • Możliwość zmniejszenia prądu ładowania
  • Idealnie, automatyczne przełączanie między pracą 1- i 3-fazową

Jednostka sterująca

Aby naładować samochód elektryczny nadmiarem PV, interesujący może być również wallbox z jednostką sterującą. Moc ładowania jest zawsze dostosowana do dostępnej mocy ładowania. Jednostka sterująca kontroluje system i połączenie przez sieć LAN/WLAN, następnie rejestruje bieżące zużycie prądu w domu i wytwarzanie energii elektrycznej. Dostępna nadwyżka jest przesyłana do wallboxu i jest dostępna do naładowania samochodu elektrycznego.

Jednak nawet w tym wariancie trzeba osiągnąć wartość progową, np. powyżej 6 A. Dodatkowo, wallbox powinien automatycznie przełączać się między trybem 1- i 3-fazowym. Dzięki temu samochód (w zależności od wersji i modelu) można zasilić również małą mocą ładowania.

Dzięki inteligentnej jednostce sterującej możesz śledzić proces ładowania w programie monitorującym producenta i dokładnie wiedzieć, kiedy nadmiar energii wypływa z systemu PV, a kiedy prąd płynie z sieci. Samochód elektryczny można również ładować na czas; użytkownicy wybierają tryby pracy bezpośrednio w aplikacji.

Wallbox z jednostką sterującą powinien posiadać:

  • Kompatybilność między wallboxem a dynamiczną jednostką sterującą
  • Wybór trybów pracy za pomocą aplikacji producenta
  • Idealnie, automatyczne przełączanie między pracą 1- i 3-fazową

Jaki wallbox wybrać?

Decyzja o wyborze odpowiedniego wallboxa do ładowania samochodów elektrycznych jest kluczowa dla efektywności korzystania z energii z instalacji fotowoltaicznej. Wybór zależy od wielu czynników, takich jak moc ładowarki, możliwość integracji z systemem zarządzania energią, a także preferencje dotyczące trybów ładowania i dodatkowych funkcji. Warto zastanowić się, jakie są indywidualne potrzeby użytkownika oraz jakie możliwości oferuje konkretne urządzenie. W tym kontekście, porównanie różnych modeli wallboxów pomoże w dokonaniu świadomego wyboru, który będzie odpowiadał na wymagania zarówno techniczne, jak i ekonomiczne.

GoodWe EV Charger 11 kW

GoodWe EV Charger to ładowarka o mocy 11 kW, dedykowana do użytku domowego, zaprojektowana z myślą o efektywnym wykorzystaniu energii słonecznej. Dzięki możliwości integracji z falownikami GoodWe, ładowarka wspiera optymalne wykorzystanie nadwyżek z systemu PV, co pozwala na zmniejszenie kosztów ładowania. Smartmeter GM3000 jest wymagany do zarządzania nadwyżką energii, jednak w przypadku falowników hybrydowych GoodWe, licznik ten jest już w zestawie. Urządzenie jest wyposażone w kabel o długości 6 metrów, co pozwala na swobodne ładowanie pojazdu.

GoodWe
GoodWe EV Charger 11 kW Kabel 6 m

Fox ESS Wallbox 11 kW

Fox ESS Wallbox o mocy 11 kW to nowoczesna stacja ładowania, która doskonale integruje się z systemem Fox ESS. Umożliwia ona elastyczne zarządzanie energią, oferując trzy tryby ładowania: zielony (wykorzystanie tylko nadwyżki PV), ekologiczny i szybki. Stacja ładowania pozwala na kontrolowanie procesu ładowania zarówno przez aplikację, jak i RFID, co zapewnia łatwy dostęp do ładowania. Wymaga ona podwójnego licznika energii, aby móc efektywnie współpracować z resztą systemu Fox ESS.

Fox ESS
Fox ESS Wallbox 11 kW

Kostal Enector 11 kW

Kostal Enector to wallbox o mocy 11 kW, który doskonale współpracuje z systemami Kostal, zapewniając efektywne zarządzanie energią słoneczną w kontekście e-mobilności. Ładowanie nadwyżek PV jest możliwe dzięki inteligentnemu licznikowi Kostal, a dodatkowe funkcje są dostępne po aktywacji kodu Plenticoin. Wallbox jest kompaktowy i łatwy w instalacji, wyposażony w monitoring prądu resztkowego DC i uchwyt na kabel. Oferuje różne tryby ładowania, od klasycznego po mieszane, co pozwala na dostosowanie procesu ładowania do indywidualnych potrzeb.

Kostal
Kostal Enector 11 kW

SMA EV Charger 22 kW

SMA EV Charger 22 kW to zaawansowany wallbox, który doskonale integruje się z systemami SMA, szczególnie z Sunny Home Manager 2.0. Oferuje funkcję automatycznego przełączania fazowego (1-fazowe do 3-fazowego ładowania), co pozwala na lepsze wykorzystanie nadwyżek energii PV. Wallbox jest wyposażony w długi, 7,5-metrowy kabel i funkcję Boost, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 7,4 kW w trybie 1-fazowym. Dodatkowo, wallbox oferuje ochronę przed przeciążeniem oraz monitorowanie stanu urządzenia przez aplikację SMA Energy.

SMA
SMA EV Charger 22, Kabel 7,5 m

Sungrow EV Charger 11 kW

Sungrow EV Charger 11 kW to wszechstronne urządzenie, które może działać zarówno w systemie fotowoltaicznym, jak i niezależnie. Idealnie współpracuje z falownikami hybrydowymi Sungrow, zapewniając efektywne zarządzanie energią w systemach PV. Ładowarka oferuje cztery tryby ładowania, w tym Green Power Charging, który maksymalizuje autokonsumpcję energii z PV, oraz Fast Charging, który pozwala na ładowanie z maksymalną mocą 11 kW. Urządzenie jest kompatybilne z hybrydowym systemem Sungrow, co pozwala na pełną integrację w systemie zarządzania energią domową.

Sungrow
Sungrow EV Charger 11 kW

Podsumowanie

Bez względu na to, od którego producenta pochodzi wallbox, w przypadku, że istnieje już system PV i akumulator, następnie polecamy wallbox z funkcją ładowania z nadwyżki PV. Istnieje wiele możliwości realizacji funkcji ładowania z nadwyżki energii. Styk bezpotencjałowy lub instalacja dynamicznej jednostki sterującej to tylko dwie przykładowe metody.

Jeśli właściciel samochodu elektrycznego nie jest szczególnie biegły technicznie, zaletą jest wygodne sterowanie za pośrednictwem aplikacji i komunikacji z falownikiem PV, a kontrola ładowania dynamicznego jest oczywistością.

Z naszego Przeglądu wallboxów i stacji ładowania dowiesz się, które z dostępnych stacji ładowania umożliwiają ładowanie z nadwyżki PV systemu.

Wnioski

  • Właściciele nowych instalacji fotowoltaicznych przechodzą na system net-billing, który zastępuje wcześniejsze mechanizmy opustów, co wpływa na sposób rozliczania nadwyżek energii.
  • W 2024 roku rozwój technologii ładowania z nadwyżki energii fotowoltaicznej staje się bardziej zaawansowany dzięki dynamicznym jednostkom sterującym oraz nowym inteligentnym wallboxom.
  • Samochody elektryczne stają się nowymi konsumentami energii, co pozwala na efektywne wykorzystanie nadmiaru energii z instalacji PV do ich ładowania, zmniejszając koszty eksploatacji.
  • Kluczowe jest dokonanie świadomego wyboru wallboxa, uwzględniając indywidualne potrzeby, możliwość integracji z systemem zarządzania energią oraz dostępne tryby ładowania, co zwiększa efektywność instalacji PV.
To może Cię zainteresować
Proszę czekać, ładują się powiadomienia...
Powiadomienia
    Wystąpił nieoczekiwany błąd podczas ładowania powiadomień.