• Szukaj
  • Powiadomienia
  • Ulubione
  • Moje konto
  • Koszyk

Elektromobilność – ładowanie z nadwyżki PV systemu

Ładowanie z nadwyżki PV systemu
Wiedza o e-mobility
Zaktualizowane 03. października 2024
9 min. czas czytania
Marta Sawicka
Marta Sawicka

Obecnie właściciele nowych instalacji fotowoltaicznych korzystają z systemu net-billing, który zastąpił wcześniejszy mechanizm opustów. System ten zmienia sposób rozliczania nadwyżek energii, ale nie wpływa bezpośrednio na opłacalność ładowania EV z energii słonecznej. Wręcz przeciwnie, w 2024 roku technologia ładowania z nadwyżki PV jest jeszcze bardziej zaawansowana, dzięki coraz powszechniejszemu stosowaniu dynamicznych jednostek sterujących oraz rozwijającej się ofercie inteligentnych stacji ładowania dostępnych na rynku.

Wraz z samochodem elektrycznym pojawia się kolejny konsument, który może wykorzystać nadwyżkę energii. Jeśli w systemie fotowoltaicznym jest nadmiar energii, do ładowania akumulatora pojazdu wykorzystywana zostanie każda kWh, której nie zużyje dom lub magazyn energii. Energia ta jest tymczasowo przechowywana i nic nie stoi na przeszkodzie taniej i ekologicznej jazdy samochodem elektrycznym. Preferujemy dwa rodzaje ładowania z nadwyżki PV:

  • Ładowanie z nadwyżki ze stykiem bezpotencjałowym
  • Ładowanie z nadwyżki za pomocą jednostki sterującej

Styk bezpotencjałowy

Słońce świeci, pralka jest zasilana energią słoneczną, pozostały jeszcze 2 kW, a akumulator samochodu elektrycznego jest w połowie pełny? Następnie te 2 kW powinny zostać przesłane bezpośrednio do pojazdu poprzez stację ładowania wallbox. Jeśli potrzeba więcej niż „typowego” wallboxu, możliwy jest również wariant ze stykiem aktywującym (styk bezpotencjałowy).

W tym celu należy jednak ustawić w stacji ładowania zdefiniowany wcześniej minimalny prąd ładowania. Jeśli wallbox jest skonfigurowany do pracy 6 A lub 1-fazowej i można dodać 2 kW, jak w przykładzie, wówczas styk potencjałowy (falownik) wysyła sygnał do wallboxu. Rozpoczyna się proces ładowania, ponieważ przy ładowaniu 6 A i 1-fazowym wallbox może realizować proces ładowania z mocy 1,4 kW. Jeśli wallbox pracuje w trybie 3-fazowym, w związku z tym ładowanie zaczyna się od nadmiaru PV tylko od 4,2 kW (minimum 1,4 kW (1 x 6 A) lub 4,2 kW (3 x 6 A)).

Jeśli ta moc nie zostanie osiągnięta, energia elektryczna nie jest dodawana z sieci. Ładowanie zatrzymuje się i zaczyna ponownie później, gdy tylko system PV będzie miał ponownie wystarczającą ilość energii.

Uwaga: nie każdy wallbox może pracować z niską mocą i przesyłać prąd do samochodu elektrycznego. Ponadto, nie każdy wallbox umie automatycznie przełączać się pomiędzy ładowaniem 1- i 3-fazowym. Wiele z nich jest sztywno ustawionych na jeden lub drugi, co utrudnia ładowanie z nadwyżki energii.

Wallbox ze stykiem bezpotencjałowym zdecydowanie powinien mieć:

  • Styk bezpotencjałowy dla wallboxu i falownika
  • Różne opcjonalne tryby pracy
  • Możliwość zmniejszenia prądu ładowania
  • Idealnie, automatyczne przełączanie między pracą 1- i 3-fazową

Jednostka sterująca

Aby naładować samochód elektryczny nadmiarem PV, interesujący może być również wallbox z jednostką sterującą. Moc ładowania jest zawsze dostosowana do dostępnej mocy ładowania. Jednostka sterująca kontroluje system i połączenie przez sieć LAN/WLAN, następnie rejestruje bieżące zużycie prądu w domu i wytwarzanie energii elektrycznej. Dostępna nadwyżka jest przesyłana do wallboxu i jest dostępna do naładowania samochodu elektrycznego.

Jednak nawet w tym wariancie trzeba osiągnąć wartość progową, np. powyżej 6 A. Dodatkowo, wallbox powinien automatycznie przełączać się między trybem 1- i 3-fazowym. Dzięki temu samochód (w zależności od wersji i modelu) można zasilić również małą mocą ładowania.

Dzięki inteligentnej jednostce sterującej możesz śledzić proces ładowania w programie monitorującym producenta i dokładnie wiedzieć, kiedy nadmiar energii wypływa z systemu PV, a kiedy prąd płynie z sieci. Samochód elektryczny można również ładować na czas; użytkownicy wybierają tryby pracy bezpośrednio w aplikacji.

Wallbox z jednostką sterującą powinien posiadać:

  • Kompatybilność między wallboxem a dynamiczną jednostką sterującą
  • Wybór trybów pracy za pomocą aplikacji producenta
  • Idealnie, automatyczne przełączanie między pracą 1- i 3-fazową

Jaki wallbox wybrać?

Decyzja o wyborze odpowiedniego wallboxa do ładowania samochodów elektrycznych jest kluczowa dla efektywności korzystania z energii z instalacji fotowoltaicznej. Wybór zależy od wielu czynników, takich jak moc ładowarki, możliwość integracji z systemem zarządzania energią, a także preferencje dotyczące trybów ładowania i dodatkowych funkcji. Warto zastanowić się, jakie są indywidualne potrzeby użytkownika oraz jakie możliwości oferuje konkretne urządzenie. W tym kontekście, porównanie różnych modeli wallboxów pomoże w dokonaniu świadomego wyboru, który będzie odpowiadał na wymagania zarówno techniczne, jak i ekonomiczne.

GoodWe EV Charger 11 kW

GoodWe EV Charger to ładowarka o mocy 11 kW, dedykowana do użytku domowego, zaprojektowana z myślą o efektywnym wykorzystaniu energii słonecznej. Dzięki możliwości integracji z falownikami GoodWe, ładowarka wspiera optymalne wykorzystanie nadwyżek z systemu PV, co pozwala na zmniejszenie kosztów ładowania. Smartmeter GM3000 jest wymagany do zarządzania nadwyżką energii, jednak w przypadku falowników hybrydowych GoodWe, licznik ten jest już w zestawie. Urządzenie jest wyposażone w kabel o długości 6 metrów, co pozwala na swobodne ładowanie pojazdu.

GoodWe
Czy szukasz %s?

Fox ESS Wallbox 11 kW

Fox ESS Wallbox o mocy 11 kW to nowoczesna stacja ładowania, która doskonale integruje się z systemem Fox ESS. Umożliwia ona elastyczne zarządzanie energią, oferując trzy tryby ładowania: zielony (wykorzystanie tylko nadwyżki PV), ekologiczny i szybki. Stacja ładowania pozwala na kontrolowanie procesu ładowania zarówno przez aplikację, jak i RFID, co zapewnia łatwy dostęp do ładowania. Wymaga ona podwójnego licznika energii, aby móc efektywnie współpracować z resztą systemu Fox ESS.

Fox ESS
Czy szukasz %s?

Kostal Enector 11 kW

Kostal Enector to wallbox o mocy 11 kW, który doskonale współpracuje z systemami Kostal, zapewniając efektywne zarządzanie energią słoneczną w kontekście e-mobilności. Ładowanie nadwyżek PV jest możliwe dzięki inteligentnemu licznikowi Kostal, a dodatkowe funkcje są dostępne po aktywacji kodu Plenticoin. Wallbox jest kompaktowy i łatwy w instalacji, wyposażony w monitoring prądu resztkowego DC i uchwyt na kabel. Oferuje różne tryby ładowania, od klasycznego po mieszane, co pozwala na dostosowanie procesu ładowania do indywidualnych potrzeb.

Kostal
Czy szukasz %s?

SMA EV Charger 22 kW

SMA EV Charger 22 kW to zaawansowany wallbox, który doskonale integruje się z systemami SMA, szczególnie z Sunny Home Manager 2.0. Oferuje funkcję automatycznego przełączania fazowego (1-fazowe do 3-fazowego ładowania), co pozwala na lepsze wykorzystanie nadwyżek energii PV. Wallbox jest wyposażony w długi, 7,5-metrowy kabel i funkcję Boost, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 7,4 kW w trybie 1-fazowym. Dodatkowo, wallbox oferuje ochronę przed przeciążeniem oraz monitorowanie stanu urządzenia przez aplikację SMA Energy.

SMA
Czy szukasz %s?

Sungrow EV Charger 11 kW

Sungrow EV Charger 11 kW to wszechstronne urządzenie, które może działać zarówno w systemie fotowoltaicznym, jak i niezależnie. Idealnie współpracuje z falownikami hybrydowymi Sungrow, zapewniając efektywne zarządzanie energią w systemach PV. Ładowarka oferuje cztery tryby ładowania, w tym Green Power Charging, który maksymalizuje autokonsumpcję energii z PV, oraz Fast Charging, który pozwala na ładowanie z maksymalną mocą 11 kW. Urządzenie jest kompatybilne z hybrydowym systemem Sungrow, co pozwala na pełną integrację w systemie zarządzania energią domową.

Sungrow
Sungrow EV Charger 11 kW

Podsumowanie

Bez względu na to, od którego producenta pochodzi wallbox, w przypadku, że istnieje już system PV i akumulator, następnie polecamy wallbox z funkcją ładowania z nadwyżki PV. Istnieje wiele możliwości realizacji funkcji ładowania z nadwyżki energii. Styk bezpotencjałowy lub instalacja dynamicznej jednostki sterującej to tylko dwie przykładowe metody.

Jeśli właściciel samochodu elektrycznego nie jest szczególnie biegły technicznie, zaletą jest wygodne sterowanie za pośrednictwem aplikacji i komunikacji z falownikiem PV, a kontrola ładowania dynamicznego jest oczywistością.

Z naszego Przeglądu wallboxów i stacji ładowania dowiesz się, które z dostępnych stacji ładowania umożliwiają ładowanie z nadwyżki PV systemu.

Wnioski

  • Właściciele nowych instalacji fotowoltaicznych przechodzą na system net-billing, który zastępuje wcześniejsze mechanizmy opustów, co wpływa na sposób rozliczania nadwyżek energii.
  • W 2024 roku rozwój technologii ładowania z nadwyżki energii fotowoltaicznej staje się bardziej zaawansowany dzięki dynamicznym jednostkom sterującym oraz nowym inteligentnym wallboxom.
  • Samochody elektryczne stają się nowymi konsumentami energii, co pozwala na efektywne wykorzystanie nadmiaru energii z instalacji PV do ich ładowania, zmniejszając koszty eksploatacji.
  • Kluczowe jest dokonanie świadomego wyboru wallboxa, uwzględniając indywidualne potrzeby, możliwość integracji z systemem zarządzania energią oraz dostępne tryby ładowania, co zwiększa efektywność instalacji PV.
To może Cię zainteresować
Proszę czekać, ładują się powiadomienia...
Powiadomienia
    Wystąpił nieoczekiwany błąd podczas ładowania powiadomień.